Header



Ik zou het erg leuk vinden, wanneer je iets in het gastenboek zou willen schrijven.

Gastenboek
~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~
Klik je op de banners hier onder dan kom je op de website van de schrijfsters van de lessen.

Gerkje
Gerkje
Kathania
Kathania
Manany
Manany
Tine
Tine
Edith
Edith

Ildiko
Ildiko

Elegante
Elegante

Fibi
Fibi

Photofiltre papy 35
Papy
Het filter Textuur
 

Presentatie

Met het filter Textuur kunt u aangepaste textuur- en reliŽfeffecten maken. Het biedt een lijst met vooraf gedefinieerde texturen die zijn opgeslagen in de vorm van een zwart-wit masker..

Om filter Textuur te starten, gebruikt u het menu [Filter> Textuur> Overig].

1 
Filter Textuur eigenschappen

Textuurbestanden zijn afbeeldingen in grijswaarden. Gemiddeld grijs is de neutrale kleur, lichtgrijs vertegenwoordigt de hoogtepunten en donkergrijs vertegenwoordigt de uitsparingen. Op deze manier is het mogelijk om de effecten van materie en reliŽf te simuleren. De Textuur-module wordt geleverd met verschillende basistexturen, probeer er inspiratie uit te putten om uw eigen texturen te maken.

Keuze van textuur

Deze actie wordt uitgevoerd met de openingsknop gesymboliseerd door een kleine map. De meest voorkomende formaten worden herkend (JPG, GIF, PNG, BMP, ...). Na het selecteren van de textuur wordt een voorbeeld aangeboden in het bijbehorende venster. Dit wordt bewaard voor toekomstig gebruik van de Texture-module.

Op dit punt kunt u de oriŽntatie van de textuur wijzigen of een negatieve modus toepassen om de reliŽfs om te keren. Gebruik hiervoor de twee knoppen onder het overzicht.

2  3   
Links het textuurmasker. Rechts, het resultaat op een afbeelding.

Instellingen en opties

• De optie [Dekvermogen]

Hiermee kunt u de dekking van de textuur wijzigen om de reliŽfeffecten te verminderen.

• De optie [Schaal]

Met deze optie kunt u de textuur op de afbeelding uitrekken of verminderen. De reliŽfeffecten zijn dus breder of strakker.

• De optie [ReliŽf]

Deze optie benadrukt de reliŽfeffecten.

 tip Sommige texturen simuleren een materieel effect.

Maak aangepaste texturen

Uw structuren moeten 256 kleuren in grijswaarden hebben. Het verdient de voorkeur om een indeling te gebruiken die de geÔndexeerde kleurmodus (GIF, PNG, BMP, TIFF) ondersteunt zonder verlies van informatie om de oorspronkelijke kwaliteit van de textuur te behouden, vooral als deze verlopen bevat. Het JPEG-formaat kan echter worden gebruikt met een compressieverhouding die voldoende is om verliezen als gevolg van compressie te beperken.

 tip Verwar "patroon" en "textuur" niet. Een patroon vult een deel van de afbeelding, terwijl een textuur reliŽfeffecten simuleert.

 tip U vindt een groot aantal texturen op internet.